Kelkat

Kelkkoja on kahta päätyyppiä: suksikelkkoja ja luistinkelkkoja. Suksikelkka kulkee purjeen nosteen voimalla erinomaisesti syvässäkin lumessa. Luistinkelkka toimii parhaiten tasaisella teräsjäällä, mutta muutaman sentin lumikerros ei vielä haittaa.

Suksikelkoissa parhaiten toimivat leveät kelka. MM kisoissa Best Design palkituista WIIMA kelkoista voi tiedustella Airice Oy:ltä (www.airice.fi/carbon/valmistus/), leveän kelkan perusmitoitus löytyy rakennusohjeesta. Ensimmäistä kelkkaa tehdessään ei kannata uhrata hirveästikään aikaa kulmien säätöön tai viimeistelyyn – 20 asteen suksien kallistus ja 2 cm haritus riittää lähes joka keliin. Toinen vaihtoehto on käyttää WIIMA-saranoita (seuraava setti menossa tilaukseen alkutalveksi) vaneridekissä. Päämitat on samat kuin rakennusohjeessa. Suksien asettelussa kannattaa käyttää n. 75 cm takareunasta-takatukeen mittaa pehmeälle alustalle ja 95 cm kovalle.

Ennen leveitä kelkkoja on ajettu kapeilla. Parhaiten menestynyt kelkka on Arto Ravanderin BlackCat. Oheinen SAVO-kelkkani on eräänlainen ”copy-cat” - hyvin toimii sekin. Rakennusohje: SAVOkelkka.pdf

Latvialainen Hiberna tekee neljän luistimen kelkkoja ihan teollisesti eli sieltä kannattaa aloittaa, maahantuojana toimii Rautio Sports.

Mikäli mieli tekee rakentaa, niin hyviä ohjeita löytyy mm. PK:n jäljiltä tässä tai KoSu:n sivuilta tässä.

Näitäkin nopeampia ovat kolmen luistimen ”torakat” - eteenkin Puolassa tämä on erittäin kilpailtu luokka. Luistimet ovat samoja kuin DN luokan <http://www.icesailing.fi/ >, eli osaamista löytyy vuodesta 1929!